Voordelen van een CRM voor tuinieren en tuinaanleg

Lees meer over de voordelen van moderne CRM-software voor tuinieren en tuinaanleg.

Steeds meer bedrijven vertrouwen op softwaregebaseerde ondersteuning op verschillende gebieden. Zo gebruiken steeds meer bedrijven CRM-software om hun klantrelatieprocessen te optimaliseren. 

Het gebruik van een geschikt CRM-systeem kan worden geassocieerd met tal van voordelen voor bedrijven, die als voorbeelden in de volgende worden opgenomen. Het doel is om bedrijven op het gebied van tuinieren en tuinaanleg onder de loep te nemen. Eerst moet echter worden gedefinieerd wat een CRM-software precies is.

Wat is CRM-software?

“CRM” staat voor “Customer Relationship Management”; naar het Duits “Customer Relationship Management” of “Customer Care”. CRM omvat enerzijds de consistente afstemming van een bedrijf op haar eigen klanten en anderzijds het bijbehorende systematische ontwerp van alle klantrelatieprocessen.

CRM-systemen stellen bedrijven in staat om al deze processen digitaal in kaart te brengen. Binnen het systeem kunnen deze processen vervolgens worden beheerd en geoptimaliseerd. Aan de softwarekant vereist dit een verscheidenheid aan verschillende functies.

Functies en modules van een CRM-software

Deze worden vaak gebundeld volgens het taakgebied in verschillende modules. Een module bevat meestal alle functies die meestal nodig zijn in een bepaald bedrijfsgebied. Naast contactbeheer omvatten de belangrijkste modules van CRM-software ook marketing, verkoop, klantenservice, callcenter, projectmanagement, workflows en rapporten.

Niet elk bedrijf profiteert echter noodzakelijkerwijs van het gebruik van alle beschikbare modules en functies. Bedrijven moeten daarom eerst intensief omgaan met hun eigen behoefteprofiel en een “zo veel mogelijk – zo min mogelijk” aanpak nastreven.

Hoewel extra modules bedrijven nieuwe mogelijkheden bieden voor het ontwerpen van hun eigen klantrelatieprocessen, gaan ze meestal gepaard met extra kosten voor de CRM software.  Bovendien tasten te veel modules en functies de helderheid van de software-interface en daarmee uiteindelijk de gebruiksvriendelijkheid van het systeem aan.

Licentiemodellen van CRM-software

Naast de omvang van modules en functies is het licentiemodel ook een belangrijk onderscheidend kenmerk. Hier moet u onderscheid maken tussen on-premises, cloud, gehost en hybride.

On-premises systemen zijn het traditionele type installatie. Ze worden geïnstalleerd op de interne servers van een bedrijf en worden vanaf daar bediend. Het bedrijf is dus in het bezit van hardware en software. Om deze reden gaat de aankoop van lokale CRM-software echter ook gepaard met relatief hoge aanschafkosten.

Cloudgebaseerde CRM-systemen worden geconfronteerd met lokale systemen. Ze worden door de cloudoperator via internet aan het bedrijf verstrekt. Deze is in het bezit van hardware en software. Voor het gebruik van de CRM-software moet een maandelijkse vergoeding worden betaald, die ook alle onderhouds- en reparatiemaatregelen dekt. Om deze reden wordt cloudsoftware ook wel Software-as-a-Service (SaaS) genoemd.

Gehoste CRM-systemen lijken erg op het on-premises model. Het belangrijkste onderscheidende kenmerk is dat de servers zich niet in uw eigen bedrijf bevinden, maar extern worden verhuurd. Hybride CRM is een hybride tussen cloud en on-premises. Met dit licentiemodel kunnen bedrijven verschillende infrastructuren gebruiken in andere bedrijfsgebieden of afdelingen. Dit kan vooral handig zijn bij het beheren van zeer gevoelige gegevens. 

Met betrekking tot het scala aan functies en het licentiemodel van de software hebben bedrijven de vrije keuze. Dit geeft u de mogelijkheid om CRM-software te vinden die uw eigen CRM-processen volledig in kaart kan brengen en de activiteiten optimaal kan ondersteunen.

De belangrijkste voordelen van een CRM voor tuinieren en tuinaanleg

Hoewel elk bedrijf uiteindelijk specifieke eisen stelt aan een adequaat CRM-systeem, profiteren bedrijven altijd op dezelfde manier van het gebruik ervan. In het volgende zullen daarom de belangrijkste voordelen van een CRM-software worden benut, die ook in het tuinieren en landschapsarchitectuur een rol spelen.

1 – Centraal datamanagement

Binnen de CRM-software worden alle belangrijke klantgegevens centraal beheerd. Als de CRM-software volledig is geïntegreerd in de bestaande IT-infrastructuur, is een naadloze uitwisseling van informatie tussen alle systemen ook gegarandeerd. Dubbel dataonderhoud en de bijbehorende inefficiënties worden zo voorkomen.

Daarnaast wordt de afdelingsoverstijgende samenwerking verbeterd door het feit dat alle medewerkers met dezelfde, correcte data in hetzelfde systeem werken.

2 – Gerichte klantbenadering

Daarnaast functioneren moderne CRM-systemen vaak als krachtige analysetools die kunnen worden gebruikt om waardevolle inzichten te krijgen in het gedrag en de behoeften van uw eigen klanten. Deze maken een gerichte, gepersonaliseerde klantbenadering mogelijk, die nodig is in tijden van groeiende klantverwachtingen.

3 – Geoptimaliseerde verkoopkansen

Verkoopprocessen kunnen ook aanzienlijk worden geoptimaliseerd met behulp van moderne, krachtige CRM-software. Geïntegreerd leadbeheer kan bijvoorbeeld worden gebruikt om potentiële klanten prioriteit te geven.

4 – Tevreden klanten

Last but not least profiteert niet alleen het bedrijf zelf van het gebruik van geschikte CRM-software. Tal van voordelen zijn ook merkbaar aan de kant van de klant. 

Via de centrale database binnen het CRM kan belangrijke informatie al bekeken worden tijdens een klantgesprek. Vragen of vragen kunnen direct beantwoord worden, zodat vervelende wachttijden verkort worden en de klantervaring geoptimaliseerd wordt. Geïntegreerde analysefuncties vervolledigen ook het bestaande klantbeeld. Op deze manier kunnen klanten individueler worden aangesproken en verzorgd.

Conclusie: CRM in tuin- en landschapsarchitectuur

Tal van processen kunnen immers efficiënter en doelgerichter worden gemaakt door middel van adequate CRM-software. Op deze manier kan moderne CRM-software bijdragen aan het succes van een bedrijf met regelmatig gebruik. Dit geldt ook voor anders vergelijkbare industrieën zoals tuinieren en landschapsarchitectuur.